Psychoterapia Poznawczo-Behawioralna

Czym jest terapia poznawczo-behawioralna?

Terapia poznawczo-behawioralna kieruje się założeniem, że sposób w jaki oceniamy daną sytuację wpływa w konsekwencji na nasze zachowanie oraz samopoczucie. Wspólna praca pacjenta oraz terapeuty polega na sprawdzeniu, co w naszym stylu myślenia powoduje obecnie występujący problem.

Nacisk podczas pracy terapeutycznej nie jest kładziony tylko i wyłącznie na cotygodniowe spotkania. Terapeuta w porozumieniu z pacjentem wyznacza prace domowe lub eksperymenty. Ich celem jest sprawdzenie czy omówione podczas sesji zagadnienia, sprawdzają się w codziennym życiu. W trakcie spotkań pacjent przy pomocy terapeuty dąży do tego, aby uzyskać określone zdolności, które pomogą mu samodzielnie radzić sobie z problemem.

Zasady terapii poznawczo-behawioralnej

Terapia poznawczo-behawioralna kieruje się kilkoma zasadami.  Oto najistotniejsze z nich.

a) W trakcie terapii ważna jest współpraca pacjenta i terapeuty. Znaczy to, że kierunek pracy jest ustalany wspólnie, za obopólną zgodą.

b) Podstawą w terapii poznawczo-behawioralnej jest jasne i ścisłe określenie celu oraz sposobu rozwiązania problemu. Ilość spotkań jest określana odgórnie.

c) Głównym obszarem pracy są aktualne problemy pacjenta. Przeszłość jest istotnym elementem, ale nie odgrywa głównej roli w terapii.

d) W trakcie terapii pacjent uzyskuje informacje od terapeuty na temat zaburzenia lub problemu z którym się pojawił. Pomaga to w  zrozumieniu własnej, aktualnej sytuacji i ewentualnym poradzeniu sobie z nawrotami.

e) Terapeuta stosuje metody zorientowane na pracę w zakresie emocji, zachowań oraz myśli.

Jak długo trwają spotkania?

Spotkania trwają 50 minut. Po zakończonej pracy, terapeuta analizuje zebrane materiały i dokonuje dalszej analizy omówionego problemu.

Jak wygląda sesja?

Każda sesja terapeutyczna jest oparta o ten sam schemat:

  1. Omówienie pracy domowej.
  2. Omówienie istotnych wydarzeń zeszłego tygodnia oraz ocena samopoczucia.
  3. Omówienie aktualnie analizowanego problemu.
  4. Wspólne wyznaczenie pracy domowej/eksperymentu.
  5. Podsumowanie terapeuty i pacjenta aktualnej sesji.

Posiadanie stałej struktury spotkania pozwala na uporządkowane podjęcie pracy nad daną trudnością oraz ocenę pacjenta jego własnego postępu w terapii.

Skuteczność terapii

Od 1977 roku (publikacja pierwszych badań nad terapią poznawczo-behawioralną) wykazano skuteczność terapii poznawczo-behawioralnej w ponad 500 badaniach, dotyczących różnych zaburzeń  i problemów psychicznych. Oto niektóre z nich: depresja, zaburzenia lękowe (uogólnione i z napadami paniki), fobia społeczna, zaburzenia zachowania, choroba afektywna dwubiegunowa (w połączeniu z leczeniem farmakologicznym), trudności w zakresie radzenia sobie z gniewem. Pełna lista zaburzeń i trudności jest dostępna na stronie www.beckinstitute.org (strona w języku angielskim).

Naciśnij aby przejrzeć źródła